Zawór rozprężny powoduje gwałtowne rozprężanie czynnika chłodniczego poprzez wstrzyknięcie czynnika chłodniczego o wysokiej temperaturze i ciśnieniu przez mały otwór. W efekcie następuje zmiana stanu skupienia czynnika chłodniczego, który z postaci ciekłej przechodzi w gazową i tworzy mgiełkę o niskiej temperaturze i niskim ciśnieniu.
Zawór rozprężny reguluje ilość czynnika chłodniczego w zależności od temperatury przegrzewu gazu na wylocie parownika. W rezultacie utrzymywane są warunki, w których następuje zmiana stanu skupienia czynnika chłodniczego (parowanie), by do sprężarki przedostawał się wyłącznie gaz.
Jeżeli układ klimatyzacji nie emituje chłodnego powietrza lub emituje go niewiele, zawór rozprężny może być zatkany lub uszkodzony. Tego typu usterki zawsze powinny być sprawdzane przez profesjonalnych serwisantów układu klimatyzacji, ponieważ mogą one spowodować blokadę płynu w sprężarce, co skończy się dla właściciela samochodu kosztowną naprawą.